Durant molts anys, el Museu del Joguet de Catalunya ha estat l’espai de presentació als mitjans de comunicació de la Fira del formatge de Lladó i, per extensió, dels seus cartells. Amb el pas del temps, el col·leccionista, fundador i director del Museu del Joguet de Catalunya, Josep Maria Joan i Rosa, tenia com a objectiu poder reunir a la Sala Oberta el conjunt de cartells que l’anunciaven i que, any rere any, anaven consolidant una proposta gràfica insòlita.
Jugar amb l’imaginari col·lectiu i traslladar-lo a un esdeveniment local, és l’aposta del dissenyador gràfic Alex Gifreu on, invertint la proclama de Michel de Montaigne «l’ultralocalisme esdevé per reacció universal», planteja referents publicitaris icònics per adaptar-los a un esdeveniment petit, d’un sol dia de durada i amb una nul·la repercussió mediàtica més enllà del propi cartell.
Inicialment, es van realitzar lleugeres modificacions a les marques originals, però aviat es va tenir la voluntat d’homenatjar clàssics del disseny i començar a jugar amb el símbol i el logotip que conformaven la identitat escollida generant així una nova iconografia. Per posar un exemple, un neumàtic de la marca Michelin es va substituir per un formatge gruyère, però no sencer, encetat, modificant doblement el missatge. Aquest cartell —i d’altres— són un clar exemple d’aplicació dels conceptes utilitzats en la poesia visual a la gràfica publicitària.
Perquè aquest projecte arribés a bon port, els cartells havien de ser constants i mantenir-se ferms amb el concepte inicial, havien de fugir de la dispersió i de qualsevol canvi conceptual que seguís les modes, els dissenyadors, els artistes i/o les polítiques locals. I aquí estem, 27 anys després, amb els objectius complerts i vint-i-quatre cartells recollits en una publicació conjunta de Gifreu i del fotògraf Jordi Puig, on a la Sala Oberta, apart dels vint-i-quatre cartells publicats i dels objectes que els inspiraren, també podreu gaudir del vint-i-cinquè, del vint-i-sisè i del vint-i-setè cartell.
La inauguració serà el dissabte 6 d'abril a les 13 h.
Activitats de l'exposició:
Dissabte 13 d'abril, a les 18.30 hores. Xerrada.
Teatre Sindicat, Lladó
Sebastià Roig i Alex Gifreu parlaran de coses més o menys relacionades amb Ens va fer Alex Gifreu, el llibre que recull els primers 24 cartells de la Fira del Formatge.
Dijous 2 de maig, a les 19 hores. Xerrada
Sala Brossa-Frègoli del Museu del Joguet de Catalunya, Figueres.
L'escriptor Julià Guillamon ens parlarà de la seva relació amb el disseny gràfic.
Dissabte 18 de maig, a les 19 hores. Xerrada
Sala Brossa-Frègoli del Museu del Joguet de Catalunya, Figueres.
Sebastià Roig i Alex Gifreu parlaran de coses més o menys relacionades amb Ens va fer Alex Gifreu, el llibre que recull els primers 24 cartells de la Fira del Formatge.
Dissabte 1 de juny, d'11 a 13 hores. Taller familiar per a mainada de 6 a 12 anys.
Sala Oberta del Museu del Joguet de Catalunya, Figueres.
Fer un cartell no és un joc. El dissenyador Alex Gifreu explicarà a la canalla els conceptes bàsics del disseny gràfic i com crear un cartell efectiu i atractiu. Tot seguit ens posarem mans a l'obra per dissenyar-ne un. Activitat gratuïta. Inscripcions: activitats@mjc.cat
Dissabte 8 de juny, a les 13 hores. Presentació.
Sala Oberta del Museu del Joguet de Catalunya, Figueres.
Presentació del cartell de la Fira del formatge de Lladó 2024.
Abans de visitar l'exposició podeu començar a jugar i acolorir el cartell!. Descarregueu-vos els materials:
Públic: General
Tipologia: Exposició |
|
Del 06/04/2024 al 30/06/2024 | |
Horari d'apertura del museu | |
Sala Oberta | |
Entrada gratuïta | |
Idiomes: Català | |
Dossier |